Vederlag for forvaltning av kundemidler – avklaring fra Finansdepartementet
Finansdepartementet har i dag kommet med et formelt brev til Finanstilsynet, der forvaltningskostnader i fond er tematikken.
Saken gjelder såkalt brutto- og nettoføring, hensett brev fra Finanstilsynet til alle innretningene av 7. april 2021 og Pensjonskasseforeningens etterfølgende prosess.
Finansdepartementet har i dag konkludert;
Departementet kan etter en samlet vurdering ikke se at det fremgår tilstrekkelig klart av forsikringsvirksomhetsloven § 3-3 at forvaltningsgodtgjørelse ved plassering i fond skal inkluderes i de forvaltningskostnader som skal inngå i kostnadsresultatet. Det foreligger derfor etter departementets vurdering ikke tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag for å pålegge pensjonsinnretningene å inkludere slik forvaltningsgodtgjørelse i pristariffene.
Dette innebærer at Finanstilsynet ikke har hatt rettslig grunnlag i forsikringsvirksomhetsloven § 3-3 til å pålegge bruttoføring.
Nettoføring er dermed en opsjon.
Finansdepartementet har bedt Finanstilsynet om å vurdere eventuelle regelendringer.
En eventuell endring vil kunne gjelde for fremtiden.
Du kan lese brevet her.
Regjeringens nyhetssak finner du her.